Zajęcia dydaktyczne
Zajęcia dydaktyczne organizowane są w czasie określonym w ramowych planach dnia dla poszczególnych grup w oparciu o program edukacji przedszkolnej „Nasze przedszkole” autorstwa M. Kwaśniewskiej i W. Żaby- Żabińskiej. Program ten zgodny z wymogami nowej podstawy programowej wychowania przedszkolnego dla przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego z dnia 23 czerwca 2016 roku. Treści edukacyjne określone szczegółowo w podstawie programowej wychowania przedszkolnego realizowane są poprzez różne rodzaje aktywności dziecięcej. Są to:
- aktywność społeczna /poznawanie bliższego i dalszego otoczenia dziecka/
- aktywność językowa /przygotowanie dzieci do nauki czytania i pisania, rozwijanie zainteresowań książką, uważne słuchanie, wyraźna mowa i opowiadanie dziecka/
- aktywność poznawcza /edukacja matematyczna, przyrodnicza i ekologiczna, rozwijanie myślenia, ćwiczenie pamięci i koncentracji uwagi/
- aktywność artystyczna /muzyka, plastyka, teatr i technika/
- aktywność ruchowa i zdrowotna /rozwój fizyczny i sprawność ruchowa, dbałość o zdrowie i bezpieczeństwo na co dzień/
Zajęcia prowadzone są w ciągu całego dnia w formie zajęć zorganizowanych z całą grupą oraz w małych zespołach i indywidualnie, a także w formie zabaw dydaktycznych, badawczych oraz wielu innych. Są dostosowane do potrzeb i możliwości rozwojowych każdego dziecka, w tym dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Metody pracy aktywizują wychowanków i stymulują ich zmysły, a różnorodne formy pracy zaspokajają ich aktywność.
W trakcie prowadzonych zajęć dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych pracujemy nad:
- kształtowaniem u dzieci postaw społeczno - moralnych;
- rozwijaniem samodzielności i zasad współżycia, współdziałania w kontaktach zarówno z rówieśnikami jak i osobami dorosłymi z najbliższego otoczenia;
- samodzielnością w zakresie działań samoobsługowych;
- przyswajaniem zasad ogólnie pojętego bezpieczeństwa;
- wspomaganiem rozwoju ruchowego poprzez gry i zabawy ruchowe oraz ćwiczenia gimnastyczne;
- umiejętnościami poszanowania piękna przyrody;
- kształtowaniem postaw proekologicznych i prozdrowotnych;
- umiejętnością dostrzegania i nazywania zmian w przyrodzie wraz z nadejściem kolejnych pór roku;
- rozwijaniem zainteresowań literaturą dziecięcą (np.: organizacja konkursu na Najpiękniejszą bajkę, albo Konkurs recytatorski);
- doskonaleniem umiejętności słuchania, rozumienia i mówienia;
- rozwijaniem gotowości do rozpoczęcia nauki czytania;
- przygotowaniem do podjęcia nauki pisania poprzez rozwijanie sprawności manualnej rąk i palców oraz kształtowanie koordynacji wzrokowo - ruchowej;
- rozwijaniem umiejętności logicznego, matematycznego myślenia;
- rozwijaniem podstawowych pojęć matematycznych związanych z orientacją w przestrzeni, znajomością figur geometrycznych, zbiorami, ciężarem, czasem i pojemnością; - zapoznajemy z pojęciem liczby i cyfry w zakresie od 0 – 10;
- kształtowaniem postawy przywiązania do śląskiej kultury, tradycji, gwary;
- rozwijaniem wrażliwości muzycznej poprzez słuchanie i śpiewanie piosenek, słuchanie utworów muzyki klasycznej oraz brzmienia wybranych instrumentów;
- doskonaleniem umiejętności rytmicznego poruszania się przy muzyce;
- przybliżaniem dzieciom pojęć związanych z techniką i jej rozwojem (pojazdy, urządzenia elektryczne itp.);
- rozwojem sprawności plastycznej poprzez wykonywanie prac różnorodnymi technikami.
Do realizowanych zajęć, wplatamy również programy profilaktyczne oraz wszelkiego rodzaju konkursy. Więcej w zakładce Programy profilaktyczne.