Mowa ma wpływ na całokształt rozwoju dziecka, zwłaszcza na jego powodzenie w nauce szkolnej. Jest atutem w nawiązywaniu kontaktów społecznych, w precyzyjnym komunikowaniu swoich poglądów, myśli, potrzeb, stanowi narzędzie zdobywania informacji. Te dzieci, które źle mówią, zwykle źle odtwarzają wyrazy w piśmie, mają problemy z właściwą komunikacją językową, a wadliwa wymowa staje się często źródłem niechęci do mówienia, a tym samym brakiem okazji do ćwiczenia umiejętności ładnego wypowiadania się. Zatem niezbędne jest aby mowa dziecka była prawidłowo rozwinięta.
Przedszkole „Ptasi Raj” oferuje pomoc psychologiczną obejmującą całoroczną obserwację i ocenę poziomu rozwoju dzieci młodszych.
Dla dzieci przygotowujących się do rozpoczęcia nauki w szkole przewiduje całościową ocenę gotowości szkolnej według najnowszych standardów i metod opracowanych przez specjalistów. Ponadto zespół psychologów wspiera dzieci wymagające indywidualnego prowadzenia poprzez regularne spotkania terapeutyczne.
W naszym przedszkolu prowadzimy zajęcia z gimnastyki korekcyjnej, w których uczestniczą dzieci z wszystkich grup wiekowych. Zajęcia mają na celu zapewnienie prawidłowego rozwoju psychomotorycznego naszych dzieci, zapobieganie powstawaniu przyszłych schorzeń układu ruchu oraz korygowanie obecnych wad postawy. Na każdych zajęciach zwracamy również uwagę na ksztaltowanie umiejętności społecznych i poznawczych.
W naszym przedszkolu prowadzimy zajęcia z zakresu integracji sensorycznej prowadzone przez terapeutów SI. Uczestniczą w nich dzieci objęte programem Wczesnego Wspomagania Rozwoju lub programem Pomocy Psychologiczno - Pedagogicznej.
Podczas warsztatów z doświadczalni, dzieci pracują indywidualnie, w parach, bądź w małych grupach. Większość eksperymentów wykonują samodzielnie lub z pomocą instruktora. Dzięki temu lepiej rozumieją i zapamiętują poruszane zagadnienia. Przed ich wyjaśnieniem instruktor naprowadza pytaniami na właściwe rozwiązanie.
Dziecko od najmłodszych lat, ucząc się języka obcego, traktuje jego znajomość w sposób naturalny. W naszym przedszkolu zajęcia odbywają się dwa razy w tygodniu, a poziom trudności dostosowany jest do możliwości wiekowych dzieci.
„Uczyłam się dziecka. Wzięłam to, co dziecko mi przekazało i wyraziłam to, i tak powstała metoda zwana metodą Montessori.”
/Dr Maria Montessori/
Wszystkie dzieci od urodzenia nastawione są na własny rozwój, na osiągnięcie niezależności i przejście od dzieciństwa do dorosłości. Metoda Montessori pomaga dzieciom i rodzicom w tym zadaniu. Jej podstawą jest szanowanie naturalnej indywidualności każdego dziecka, jeśli chodzi o jego rozwój fizyczny, umysłowy, duchowy i emocjonalny i kierowaniu go do całościowego wzrostu.
Zajęcia dydaktyczne organizowane są w czasie określonym w ramowych planach dnia dla poszczególnych grup w oparciu o program edukacji przedszkolnej „Nasze przedszkole” autorstwa M. Kwaśniewskiej i W. Żaby- Żabińskiej. Program ten zgodny z wymogami nowej podstawy programowej wychowania przedszkolnego dla przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego z dnia 23 czerwca 2016 roku. Treści edukacyjne określone szczegółowo w podstawie programowej wychowania przedszkolnego realizowane są poprzez różne rodzaje aktywności dziecięcej.
W naszym przedszkolu bierzemy udział w wielu programach profilaktycznych promujących zdrowie oraz dbanie o środowisko naturalne. Dzieci, dzięki uczestnictwu w zajęciach o takiej tematyce, rozwijają świadomść dbania o własne zdrowie oraz korzyści z tego płynące, a także wiedzą jak dbać o przyrodę, która otacza nas każdego dnia. Dzięki programom, które mówią o naszym bezpieczeństwie, dzieci wiedzą jak zachować się w trudnych sytuacjach, np. spotkanie z nieznajomym psem badź jaki numer alarmowy wybrać w sytuacji zagrażającej życie. Programy prowadzone są w formie zabawy, pogadanek, naukę piosenek, prac plastycznych, a także przedstawień teatralnych.
„Każde życie, nawet najmniej znaczące dla ludzi, ma wieczną wartość przed oczami Boga."
/Jan Paweł II/
Zajęcia z religii odbywają się raz w tygodniu dla każdej grupy wiekowej. Zorganizowane są po uprzedniej zgodzie wszystkich rodziców na uczestnictwo dzieci w zajęciach.